Uutiset

Pidro

Pidro on neljän pelaajan korttipeli, jota pelataan pareittain ja joka muistuttaa bridgeä. Parit istuvat vastakkain kuten bridgessä ja myös tässä pelissä on kaksi vaihetta: tarjoaminen, jossa korkeimman tarjouksen tekijä pelattavan värin, ja tarjouksen pelaaminen, jossa joukkueet pyrkivät saamaan pisteitä ottamalla tikkejä. Pelin tavoitteena on olla ensimmäinen joukkue, joka saavuttaa 62 pistettä.
On olemassa eroavaisuuksia pidro-pelien välillä, mutta tässä artikkelissa keskitytään siihen säännöstöön, jota käyttämällä ratkaistaan akateeminen maailmanmestaruuskilpailu.

Pidron pelisäännöt

Jokainen pelaaja saa 9 korttia, 3 korttia kerralla. Kortit pidetään kädessä. Jakajan vasemmalla puolella istuva pelaaja pääsee tarjoamaan ensin, täten jakaja on viimeinen tarjoaja. Tarjoaminen, kutsuttu myös huudoksi, tapahtuu yhden kierroksen ajan.

Tarjoamisvaiheessa huudetaan, kuinka monta pistettä pari tulee saamaan pelin aikana. Vähintään on huudettava 6 ja enintään 14. Jos kaikki passaavat tarjouskierroksella, on jakajan tarjottava 6, tätä kutsutaan pakkohuudoksi.

Korkein tarjous voittaa tarjoamisvaiheen ja se, jolla oli voittanut tarjous saa valita pelattavan maan. Huudosta voi myös kieltäytyä passaamalla.

Tarjouksen voittanut pelaaja valitsee haluamansa maan pelattavaksi. Kaikki muut, eri maata olevat kortit heitetään pois, lukuunottamatta jakajaa, joka pitää kaikki korttinsa, jottei hän paljasta kuinka monta korttia valittua maata hänellä on. Jakajan avulla ”ostetaan” uusia kortteja (3 kerrallaan), kunnes kaikilla pelaajilla on kädessään 6 korttia. Viimeisen jaon jälkeen saa jakaja valita itselleen yhteensä 6 korttia pakassa jäljelle jääneiden korttien ja oman käden korttien välillä.

Jos sattuu niin, että jollain pelaajalla on enemmän kuin 6 korttia valittua maata, niin hän joutuu heittämään kaikki ylijäämäkortit. Pistekortteja ei voi heittää pois.

Se, joka teki korkeimman huudon, saa aloittaa pelin. Se, jolla oli tikin korkein kortti voittaa kaikki tikissä löytyvien korttien pisteet, paitsi kakkosen pisteet, sillä pelaaja joka pelasi pistekortin 2 saa aina yhden pisteen. Pelaajat jättävät kortit pöydälle eteensä. Tikin voittanut jatkaa peliä, ja peli jatkuu kunnes kaikki kortit valitusta maasta on pelattu.

Jos pelaajalla ei ole haluttua maata, heittää hän korttinsa kuvapuoli ylöspäin keskelle pöytää omalla vuorollaan. Hän ei voi enää osallistua kierrokselle. Jos kenelläkään ei ole enää pelattavaa maata jäljellä, saa tämä pelaaja, jolla maata vielä on, pitää kaikki pisteet, jotka ovat jäljellä muiden pelaajien korteissa.

Jos tarjouksen voittanut pari on saanut vähintään yhtä monta huutoa vastaavaa pistettä, saa pari pitää kaikki pisteensä. Jos huudon voittanut pari sai vähemmän kuin huutoa vastaavat pisteet, menevät he huutonsa verran miinukselle. Se pari, joka ei voittanut tarjousta, puolustava pari, saa pitää kaikki pisteensä.

Tämän ensimmäisen kierroksen jälkeen alkaa toinen tarjouskierros, ja jakajaksi tulee edellisen jakajan vasemmalla puolella istuva pelaaja.

Se pari, joka ensimmäisenä saa kasaan 62 pistettä, on voittaja. Jos molemmat joukkueet pääsevät 62 pisteeseen samalla kierroksella, voittaa se pareista, joka voitti huudon sillä kierroksella.

Kortit ja pisteet

Pidroa pelataan 52 kortin pakalla, eli ilman jokereita. Pelin erikoisuutena on, että jokaisessa maassa on mahdollista tienata 14 pistettä, koska saman värin vitoskortit eli ”pidrot” (punainen tai musta) lasketaan kuuluvan molempiin maihin. Eli esimerkiksi jos on valittu hertta pelattavaksi maaksi, niin kuuluu myös ruutuvitonen herttoihin. Se oikea 5, eli valitun maan 5 on korkeampi kuin se 5, joka on väärä, eli se toinen samaa väriä oleva 5.

Korttien pisteet ovat seuraavat:

A = 1 pistettä
J = 1 pistettä
10 = 1 pistettä
5 = 5 pistettä (oikea)
5 = 5 pistettä (väärä)
2 = 1 pistettä

Huutovinkkejä:

Oikean huudon valitseminen on a ja o. Älä kuitenkaan anna huutoja vastustajallesi liian halvalla.

  • Jos kädessäsi on A – tarjoa 6, koska voit tämän ässän avulla saavuttaa 6 pistettä ottamalla partnerisi tai vastustajan vitosen.
  • x x x x 5 5 – tarjoa 10, koska tätä tilannetta kutsutaan pitkäksi kädeksi, ja on epätodennäköistä, että vastustajilla olisi vähintään 5 korttia kyseistä maata, joka voittaisi toisen vitosen.
  • A Q x x – tarjoa 8. Aloita pienillä korteilla, voit luultavasti menettää vitosen ja kakkosen vastustajille (=1+5, 14-6 = 8). Mutta kuitenkin hallitset peliä AQ-korttien avulla etkä menetä lisää pisteitä.

 

Pelivinkkejä

Yleisesti kannattaa aina tarkkailla, kuinka monta korttia pelaajat vaihtavat, niin voit aavistaa kuinka monta haluttua maata heillä on käsissään

Huudon voittanut pari

  • Korkeilla korteilla kannattaa pelata isosti, älä anna turhaan pisteitä vastustajallesi.
  • Pelaa pidrosi, eli vitosesi partnerisi korkealle kortille, jos pelissä ei ole enää korkeampia pelaamattomia kortteja. Näin pidro on ansaittuna varmasti. Jos sinun partneri pelaa ässän niin siihen kannattaa ehdottomasti vastata pidrolla, jos sinulla se on. Muiden pistekorttien J ja 10 pelaaminen vaatii taas hyvää käsitystä pelatuista korteista.
  • Koita kaikin keinoin estää, että vastustaja saisi pidron. Eli jos vastustaja pelaa korkean kortin, pelaa korkeampi, ja pelaa korkein kortti, jos vastustaja heittää pidron.
  • Pidron voi säilyttää melko turvallisesti pitkässä kädessä, jos on viisi korttia haluttua maata. Toinen asia on, jos kyseessä on neljän halutun maan käsi, joista yksi on pidro, sillä vähintään yhdellä toisella pelaajalla on kädessään neljä pelattavaa maakorttia. Tämä tarkoittaa, että joku muu on vielä pelissä mukana pelattaessa neljättä korttia, ja ei voi luottaa, että se on partnerisi.

Puolustava pari

  • Pelin aikana on yleensä vain yksi tai kaksi mahdollisuutta varastaa pidro, ja se on jos korkeimman huudon voittanut ei avaa ässällä. Tällöin tähän kannattaa vastata pidrolla, jos ei ole pitkää kättä, ja toivoa että partneri voi ottaa tikin. Toinen vaihtoehto on pelata korkein korttisi ja toivoa, ettei huudon voittaneella vastustajan partnerilla ole korkeampaa ja että parisi voi pelata pidron.
  • Jos huudon voittanut pelaa korkeilla korteilla, niin ei voi tehdä muuta kuin pelata matalilla korteilla ja toivoa, että ne loppuvat pian.

Most read

Load more